Na zajímavém webu zivotnapadum.cz, kde najdete příběhy nejrůznějších žen – podnikatelek si můžete přečíst rozhovor se Ivanou Hlobilovou – zakladatelkou stránek www.latkovepleny.cz:
„Vždycky jsem měla touhu něco dělat sama za sebe,“ říká Ivana Hlobilová. K podnikání se dostala na mateřské – sama hledala alternativu k jednorázovým plenkám, a to ji dovedlo až k založení stránek www.latkovepleny.cz. Na nich si mohou zákaznice moderní látkové pleny zakoupit i získat řadu informací.
Jak jste přišla na svůj podnikatelský nápad a jak dlouho trvalo jej zrealizovat?
Když jsem v roce 2003 poprvé otěhotněla, nechtělo se mi používat jednorázové plenky a na druhou stranu jsem si říkala, že snad někdo vynalezl něco lepšího než jsou klasické čtvercové látkové plenky, které používali naši rodiče. A opravdu – na anglickém Internetu jsem objevila moderní látkové plenky. Byly barevné, vyrobené z nejrůznějších materiálů a ušité do tvarů kalhotek, aby se daly používat co nejjedodušeji. Navíc se nemusely se žehlit. Okamžitě mě nadchly, ale zjistila jsem, že v češtině se o nich nedá nic najít. Říkala jsem si, že až budu mít po porodu čas, zkusím o nich udělat informační stránky. K tomu jsem se dostala asi za rok. Protože se mě lidé začali hodně ptát, chtěla jsem udělat i seminář s ukázkami a při té příležitosti jsem potkala paní, která tyto plenky začala dovážet do Čech. Neměla v Praze žádného prodejce, a tak se mě zeptala, jestli bych plenky nechtěla i prodávat. A já jsem souhlasila.
Jak vše trvalo dlouho, než obchod začal fungovat?
Zájemkyně se začaly ozývat v podstatě ihned, takže systém prodeje vznikal za pochodu. Zákaznice nejdříve vyplňovaly objednávky do excelové tabulky, což je dnes skoro nepředstavitelné, ale v roce 2005 s téměř nulovou konkurencí to fungovalo. Brzy jsem si pořídila účetní systém Pohoda i první e-shop a začala nakupovat zboží na sklad. Pracovala jsem z domova, takže náklady byly minimální a dalo se to dobře skloubit s péčí o miminko.
Když jste se rozhodla podnikat, udělala jste si nejprve analýzu trhu, nebo jste se více méně spolehla na své znalosti a intuici?
Složité analýzy jsem nedělala, ale věděla jsem, že je to díra na trhu – na Západě to bylo rozšířené zboží a u nás se v té době téměř neprodávalo. Výhoda byla, že jsem jsem nezačínala podnikat se záměrem ihned vydělávat, ale hlavně proto, že mě to téma zaujalo a bavilo. Takže jsem nijak složitě neplánovala.
Jak jste poznala, že jste na podnikání připravená?
Prostě jsem měla chuť se do toho pustit, důležité bylo, že jsem měla vždycky touhu něco dělat sama za sebe, zkoušet nové věci, věnovat se svým projektům. Chvilku jsem zvažovala, jestli všechno zvládnu, co to bude obnášet, ale to jsem si stejně v první chvíli neuměla představit. Nejdůležitější byla podle mě ta ochota do toho jít.
Co je Vaší největší konkurenční výhodou?
Je to spíš soubor výhod – byli jsme mezi prvními, máme velmi dobrou doménu – latkovepleny.cz, zákaznice si pochvalují, že u nás najdou přehledné informace, které jim pomohou při výběru. Na plenky se specializujeme a zakládáme si na osobním přístupu. Takže i když dnes moderní látkové plenky prodávají už desítky e-shopů, vyjíždíme ve vyhledávačích stále na prvních místech.
Kde hledáte aktuální informace, které k podnikání obecně a ve svém oboru potřebujete?
Hodně informací hledám na Internetu. Co se týká odborných témat např. Internetový marketing, SEO apod. chodím na semináře a konzultační dny, které pořádá firma, od které si pronajímám e-shop. Na konkrétní témata např. PPC kampaně se mi osvědčilo objednat si konzultace, při kterých mi specialista pomohl kampaně nastavit.
Jinak chodím i na semináře s obecnějšími tématy, týkajícími se podnikání – např. time management, vedení firmy apod. Těším se i na akademii Života nápadům :-). Hodně důležité jsou pro mě i semináře osobního rozvoje.
Na takových akcích jsou pro mě kromě znalostí důležitá i setkání se zajímavými lidmi – výměna zkušeností, vždycky tam získám hodně inspirace a hlavně si uvědomím, že podobné problémy jako já řeší i ostatní.
Kde čerpáte nové znalosti a inspiraci? Konzultujete s někým své nápady?
Inspiraci a nové nápady čerpám všude, hlavně asi při setkáních s lidmi.
Mám dvě kamarádky, které také provozují e-shopy. Pravidelně se scházíme, vyměňujeme si zkušenosti a probíráme své plány. Od nich získávám i inspiraci a nové podněty. Obracíme se na sebe i s konkrétními tématy a problémy.
Nápady konzultuji s manželem, zaměstnankyněmi, přáteli a známými, výše zmíněnými kamarádkami nebo doporučenými odborníky. Na každé téma se hodí někdo jiný a od všech vlastně získávám i další inspiraci a nápady :-).
Kde vidíte svou firmu za pět let?
Momentálně začínám pracovat i na jiných projektech, takže zvažuji kam s firmou dále. Vše dobře běží a mám i představu, kam by se firma mohla rozvíjet, ale kam se všechno vyvine za pět let teď opravdu nevím.
Co podle Vás začínající podnikatelky často opomíjejí?
Potkávám se se ženami, které chtějí podnikat, přemýšlejí, co by mohlo vyjít, ale často to neřeší ve vztahu k sobě, jestli je daná oblast baví. Přitom to je podle mě zásadní. Podle mě Vás daná věc musí těšit, musíte se jí chtít věnovat.
Na druhou stranu jsem potkala i ženy, které si zase vůbec nespočítaly, jestli jejich nápad může reálně fungovat.
Jsou podle Vás lidé, kteří se na podnikání “nehodí”, a proč?
Myslím, že existuje celá řada lidí, kteří se na podnikání nehodí. Podle mě je důležité být ochotný převzít zodpovědnost za firmu, za její směřování, stále se přizpůsobovat okolním podmínkám, hledat kudy dál. Některým lidem více vyhovuje, když tohle někdo dělá za ně a oni mají větší klid, z práce odcházejí s čistou hlavou, mohou se soustředit jen na svou specializaci apod. Myslím, že jde hlavně o tu ochotu a že se to také v průběhu života může měnit. A že je v pořádku, že existují podnikatelé i zaměstnanci.
Kdybyste měla svůj příběh vystihnout pěti slovy, jaká by to byla?
V podnikání hledám svojí vlastní cestu.
Zdroj: http://www.zivotnapadum.cz/uzivatelky/ivana-hlobilova.html